Joeri van Kalleveen

Directeur Zorg & Behandeling bij Vilente

De scènes uit theatervoorstelling Mag ik je kussen? werken als gespreksstarters  

De theatervoorstelling ‘Mag ik je kussen’ - die sinds februari 2023 speelt - behandelt verschillende onderwerpen waar zorgorganisaties tegenaan lopen. Zo komt het onderwerp zorgtechnologie naar voren, maar ook het intensief inschakelen van familie en naasten en de contactmomenten bij cliënten thuis. Het is een verhaal met impact, waar ook na afloop genoeg aandacht aan moet worden besteed.

Als Directeur Zorg & Behandeling bij Vilente vindt Joeri van Kalleveen het belangrijk dat er een gevoel van saamhorigheid op de werkvloer is. De theatervoorstelling Mag ik je kussen? opent voor hem en zijn team vele deuren. Joeri: “We’re in this together.”

“Dit is precies wat we nodig hadden” 

In verbinding met elkaar

“De voorstelling is prachtig, beeldend en ook emotioneel. Toen het voorbij was, moest ik voor de afronding kort het podium op. Dat was een magisch moment. Vooral door het zien van de geëmotioneerde gezichten van mijn collega’s. Dat blijft mij nog wel even bij. Het klinkt misschien stom, maar het verhaal verbindt. Onze medewerkers voelen zich weer gesteund, gewaardeerd en gezien.”

“Je kunt op allerlei manieren in je organisatie aan de slag met de zorg van morgen, trainingen, workshops... maar niks maakt de uitdagingen in de zorg zo beeldend en tastbaar als een theatervoorstelling. Op een heel speelse en laagdrempelige manier wordt het totaalpakket aan problemen gepresenteerd. Ik kan als directeur telkens zeggen: 'Jongens, het is moeilijk op de arbeidsmarkt en we moeten het met elkaar doen’, maar de boodschap komt veel sterker over wanneer je het verhaal samen beleeft. Dit is precies wat wij nodig hadden.”

Gespreksstarters

“Waar je als manager of directielid continu naar een gevoel van saamhorigheid streeft, bereik je het met deze voorstelling in anderhalf uur. Wij gebruiken de scènes als gespreksstarters. Deze staan online, dus iedereen kan het terugkijken. Tijdens individuele gesprekken, maar ook werkoverleggen, verwijzen we naar scènes uit de voorstelling. Dit maakt het bespreken van lastige onderwerpen veel makkelijker.”

“Neem bijvoorbeeld de scène waarin de inzet van technologische hulpmiddelen aan bod komt en het ongemak van de medewerkers dat daarbij komt kijken. In de voorstelling werkten verschillende oplossingen niet. Maar wat dan wel? Onze medewerkers durven aan de hand van deze voorbeelden sneller hun mening te delen, omdat het niet over collega’s, maar over de voorstelling gaat.”

“De voorstelling maakt echt iets los en ik vind dat we daar aandacht aan moeten besteden. Mijn tip aan andere zorgorganisaties: zet je medewerkers niet terug op de werkvloer, nadat je ze met deze theatervoorstelling flink door elkaar hebt geschud, maar ga het gesprek aan. Anders kan het sommigen een onbehagen gevoel geven. Van alle scènes hebben wij een toolbox gemaakt. Hier kunnen onze leidinggevenden de komende maanden mee verder tijdens het voeren van gesprekken.”

Meer informatie over de theatervoorstelling.

Ontdek de
overige verhalen