Annet de Lange

Professor Duurzame Inzetbaarheid

In een academische werkplaats aan de slag met duurzame inzetbaarheid 

Onderdeel van het programma VVT werkt aan Morgen zijn academische werkplaatsen over duurzame inzetbaarheid. Het zijn samenwerkingen waar praktijk en onderzoek samenkomen en kennis en onderzoeksresultaten worden uitgewisseld. Het programma organiseerde bij zes zorgorganisaties een academische werkplaats, onder begeleiding van Annet de Lange.

Drie VVT-organisaties hebben de afgelopen anderhalf jaar actieleerbijeenkomsten kunnen vormgeven. Zij gebruikten een ontwikkelgroep voor:

  • Een HR-strategie duurzame inzetbaarheid
  • Zichtbaar maken van loopbaanpaden en rollen
  • Gesprekskaarten om de dialoog op de werkvloer over werkgeluk of job crafting te faciliteren

Drie andere VVT-organisaties gebruikten de academische werkplaatsen om vragenlijstonderzoek op te stellen over ‘goed werkgeverschap en lopende interventies binnen de organisatie’.

"De kracht van een academische werkplaats is dat zorgmedewerkers en andere stakeholders samen en gestructureerd aan de slag gaan."  

Annet de Lange: "De nadruk ligt op experimenteren en kennis delen, maar het is ook resultaatgericht. Want zoals de term werkplaats al doet vermoeden: het doel is om met concrete interventies, inzichten, mijlpalen en vervolgacties te komen.”

Dan ontstaat er beweging...
Een academische werkplaats is een kans om verschillende expertises en afdelingen te betrekken bij duurzame inzetbaarheid. Dat is belangrijk. De ervaring leert dat duurzame inzetbaarheid vraagt om een integrale aanpak binnen de organisatie. Natuurlijk heb je zorgmedewerkers en HR-professionals hierbij nodig, maar ook communicatie en management. Betrek je iedereen? Dan ontstaat er beweging en borg je de kennis in je organisatie.

"Medewerkers worden even uit de dagelijkse praktijk gehaald om te experimenteren en te leren." 

Zelf aan de slag met e-learning
Voor zorgorganisaties die zelf aan de slag willen met een academische werkplaats zijn de aanpak en opgedane ervaringen vastgelegd in een e-learning. Hierin worden de verschillende fases van een academische werkplaats toegelicht en staan handige tools en invulformats.

Het is de bedoeling dat organisaties de academische werkplaats 'eigen' maken, qua inhoud, organisatie en vorm. Want dat hebben de ervaringen ons ook geleerd: het levert meer op, als je het aanpast aan je eigen organisatie. Een laatste tip? Maak mensen en middelen vrij. Zorgmedewerkers moeten echt even uit het dagelijkse werk worden gehaald.”

Meer informatie over de academische werkplaatsen. 

Houd ook onze nieuwsmail in de gaten voor de e-learning academische werkplaatsen. Ontvang je deze nog niet? Meld je aan voor de nieuwsmail via www.vvtwerktaanmorgen.nl (onderaan de pagina).

Ontdek de
overige verhalen