Anja Stunnenberg
Bestuurder Markenheem
Stilstaan bij het daadwerkelijke probleem in plaats van meteen rennen voor een oplossing
Het programma VVT Over Morgen heeft actieleren geïntroduceerd bij zorgorganisaties. Actieleren is een methodiek die helpt om het gesprek te voeren. De deelnemende bestuurders konden er zelf mee aan de slag in hun organisatie.
Als bestuurder bij Markenheem is Anja Stunnenberg druk met strategieën voor de toekomst, maar voor een efficiënte meeting maakt ze graag tijd vrij. Met actieleren moet je vertragen, om uiteindelijk sneller tot de kern te komen. Dit is hoe zij dat doet.
“We willen altijd door, door, door...”
In gesprek raken en blijven
“Het is zo makkelijk om in je eigen gedachtenpatroon te blijven hangen, maar als je dat loslaat krijg je nieuwe inzichten. Actieleren helpt daarbij. Het is heel belangrijk om met elkaar in gesprek te raken en te blijven, vooral met alle huidige veranderingen. Ik kan de krantenkoppen al voorzien dat het schandalig is dat mensen geen zorg krijgen, maar binnen nu en vijf jaar wordt dat waarschijnlijk de realiteit. Mensen vinden het natuurlijk niet leuk om te horen over de vergrijzing en doen net alsof het er niet is. We moeten meer werken met technologie en met minder mensen hetzelfde werk verrichten. Er zijn collega’s die het begrijpen, sommige zijn zelfs heel enthousiast om te werken met technologie, maar er is ook een deel dat niet wil veranderen.”
“Ongeveer een jaar geleden heb ik het actieleren-traject afgerond. We zijn nu bezig om deze kennis toe te passen op ons centraal bureau, want de verandering van zorg heeft ook gevolgen voor staf- en ondersteunende functies. Bij deze gesprekstechniek is het vooral belangrijk om eerst het probleem vast te stellen. Zorgmedewerkers zijn vaak heel praktisch ingesteld: er is een probleem, en dat gaan we oplossen. Soms is het juist nodig om stil te staan bij het daadwerkelijke probleem in plaats van meteen te rennen voor een oplossing. De kans is groot dat je dan verkeerd zit.”
Met een open houding
“Tijdens vergaderingen wordt iedereen opgesplitst in kleine groepjes om met elkaar het vraagstuk te verkennen. Uiteindelijk brengen we alle input samen om zo het probleem in kaart te brengen. Het is verdraaid lastig om oordeelloos te reageren, dus geen suggestieve vragen te stellen, maar juist met een open houding je te verplaatsen in de ander.”
“In Nederland willen we altijd door, door, door, maar met actieleren moet je als het ware vertragen. Dat is best lastig wanneer je met een team werkt, want mensen denken al snel: nu weten we het wel. Het hoeft ook niet allemaal precies volgens de regels. Met oprecht luisteren kom je al heel ver. Volgende week heb ik een managementvergadering waar we actieleren toepassen. Die duurt normaal gesproken twee uur, maar nu zes uur. Die tijd heb je echt nodig om goede gesprekken te voeren.”
Lees ook het uitgebreide interview met Anja Stunnenberg.
Ontdek de
overige verhalen